mandag den 12. januar 2009

De Japanske Haver

Det er forfærdelig svært for danskere at sætte sig ind i japansk havekunst. Jeg ser mange triste eksempler rundt i det danske havelandskab, så jeg havde ingen forventninger til De japanske haver på Fyn. Danskere som anlægger en lille japansk have ser ofte kun overfladen af hvad det går ud på. De tænker grus og sten, havepumper og et grantræ. De tænker ikke på rytme og organisk opbygning, på sjæl og meditation. Jeg kender slet ikke selv alle hemmelighederne bag de japanske haver, men når der mangler sjæl ser jeg det med det samme. Og for mig er det noget af det væsentligste ved god havekunst, lige meget hvor det kommer fra.

I de japanske haver bevæger vi os ad snoede stier, ned og rundt og lidt op. Her er vekslende brug af materialer. Mange forskellige træsorter, et smukt bunddække, som jeg ikke kender. Små damme og vandløb. Alt er varieret og gjort med omtanke. Men haven er meget ung og kan selvfølgelig ikke leve op til min vision om en gammel sjælfuld have.

Haven er som et ungt barn, som har mange lovende træk i sig. Lige meget hvor jeg står er der nogle spændende dimensioner, nogle spændende vinkler. Jeg befinder mig i en installation, hvor alle punkter er rytmisk og organisk bygget op. Jeg tænker: Her er flere primtal end lige tal. Næsten som naturen selv kunne gøre det. Jeg glæder mig til at se den vokse op.

Se hele artiklen om De Japanske Haver på www.thefloweproject.dk

Ingen kommentarer:

Send en kommentar