mandag den 12. januar 2009

Blomsternes helende virkning



For mange år siden befandt jeg mig på et sygehus. Jeg var ved at komme mig fra en operation og prøvede at komme til kræfter ved at gå op af ned af gangene. De første dage blev det ikke til så meget, men efterhånden fik jeg kræfter til lidt længere ture. En dag kom jeg ud til noget der lignede en normal verden, væk fra hvide vægge, hvide kitler, hvidt sengetøj. Her var udsyn til træer og buske, grønne planter som voksede mellem bygningerne. Her var en smule normalitet, noget jord, noget der vokser. Når noget vokser er der håb.

Jeg blev flyttet til en anden stue – jeg husker ikke grunden. Men udenfor var et kirsebærtræ, som stod i fuld flor. Hvilken glæde det var at kigge ud af vinduet. Jeg kunne se træet fra sengen og det gjorde jeg ofte mens jeg hvilede. Eller jeg kunne gå hen til vinduet og se den stille forvandling fra dag til dag. Og samtidig vidste jeg at turen snart gik hjem. Synet var fuld af håb og det har man brug for ved alvorlig sygdom.

Hvis bare alle syge havde adgang til det grønne, til en blomst, til en have. Men jord er nok ikke så godt inden døre på et sygehus. Men så giv os vinduer, terrasser, døre ud til naturen. Så kommer vi os hurtigere. Får mere glæde.

Endelig kom dagen hvor jeg skulle hjem. Tilbage til normaliteten. En dag som jeg glædede mig til, men også frygtede en smule. Tænk at der ikke skal mere end et par dage i sygesengen førend man bliver hospitaliseret og bilder sig ind at man ikke kan klare et liv uden for disse vægge og uden adgang til sygeplejersker og læger.

Turen hjem foregik med sygetransport. Vi kørte steder, jeg ikke plejede at komme. Men næsten overalt kunne man se tegn på forår. Og da jeg endelig kom hjem stod min Klivia med sin samling af blomster, netop sprunget ud. Nu var jeg hjemme igen. Og håbet om helbredelse var i luften.

Jeg læste engang en artikel om planters positive virkning i forhold til sygdom. Ved at omgås planter og blomster kommer man sig hurtigere. Men jeg husker ikke længere hvor jeg læste denne artikel.

Hvis nogen af læserne kan huske den eller har et link til artikler om emnet må de endelig skrive her.

2 kommentarer:

  1. Jeg kenderdesværre ikke den artikel du taler om. Men jeg er overbevist om at blomster og natur er livgivende.. Det er også godt hvis man har stress..:-))

    SvarSlet
  2. Jeg er også sikker på at blomster og natur har en livgivende og helbredene virkning...
    Det er også godt mod stress.

    SvarSlet